Dobra reklama – jak powinna wyglądać?

tablica reklamowa

tablica reklamowaCelem każdej reklamy jest zachęcenie klienta do zakupu produktu lub skorzystania z usług. Współczesny potencjalny nabywca jest wyczulony na manipulacje oraz zgrane triki, a nieudolna i nachalna reklama może szybko zniechęcić go do otworzenia portfela. W dobie Internetu, gdzie od zamknięcia okienka czy przejścia na inną stronę dzieli nas jedno kliknięcie, kluczowym jest przyciągnięcie i zatrzymanie uwagi.

Przyciągnięcie uwagi, zainteresowanie i zaintrygowanie oraz przekonanie klienta i utwierdzenie go w przekonaniu, że potrzebuje danego produktu – to cechy dobrej reklamy. Jak osiągnąć powyższe efekty?

Przede wszystkim liczy się kreatywność i niekonwencjonalny pomysł. Bardzo często chwytliwe pierwsze zdanie czy hasło zaważy czy Klient obejrzy czy przeczyta całość. Hasło powinno prowokować i intrygować, by chciało dowiedzieć się więcej o danym produkcie.

Pamiętać należy, że wychwalanie i wyliczanie wszystkich niesamowitych zalet produktu, będącego numerem jeden w Polsce, przyniesie raczej odwrotny efekt od zamierzonego. Nasz rynek pełen jest reklam podobnego typu, które wywołują u klientów kręcenie oczami, przełączenie kanału lub zamknięcie strony, a w najgorszym wypadku szerokie ominięcie produktu w sklepie. Z tych reklam wieje nudą i protekcjonalizmem. Dużo lepiej zadziała reklama niekonwencjonalna, łamiąca stereotypy, dowcipna, wywołująca uśmiech.

Warto zwięźle wyjaśnić czemu nasz produkt czy usługa są inne od konkurencyjnych, jak mogą polepszyć czy ułatwić życie Klienta. Może to być cena, niezawodność, nowy lepszy wygląd, czy coś bardziej niematerialnego jak prestiż, oszczędzanie czasu czy wiedza. Należy jednak zapomnieć o wyolbrzymianiu pozytywnych cech czy naginaniu rzeczywistości. Prawdziwość stwierdzenia typu „90% specjalistów w Polsce poleca nasz produkt” jest obecnie łatwe do zweryfikowania. Dodatkowo odbiorcy są wyczuleni na podobne zagrania i niechętnie podchodzą do reklamowanych w ten sposób produktów.

Wiąże się z tym niedrażnienie Klienta. Każdego denerwują nagle wyskakujące, zasłaniające ekran reklamy w Internecie, z których atakuje nas głośna muzyka i feeria krzykliwych barw. Raczej każdy w takiej sytuacji ze złością szuka, czasami sprytnie ukrytego, przycisku zamykającego reklamę. To samo dotyczy spotów wolno się ładujących. Nawet bardzo dobrze zrobiona reklama, która nie chce się załadować przez kilka sekund spowoduje wzruszenie ramion i przełączenie strony. Dlatego dobra reklama będzie mieć prosty i jasny przekaz. Będzie krótka, skupi się na najważniejszych cechach produktu i nie zaleje jednocześnie klienta falą niepotrzebnych informacji.

Choć do tworzenia reklam można użyć coraz nowszych technologii, oferujących niesamowite efekty, to jednak w pamięci potencjalnego Klienta zakorzenią się prostsze lecz inteligentniejsze przekazy. Liczy się jak zawsze dobry, oryginalny pomysł. W Internecie można zainteresować odbiorcę np. ciekawą czcionką, niekonwencjonalnym kształtem, dobrze dobranymi kolorami tła przyciągającymi uwagę, nienachalną choć ciekawą muzyką, zaskakującym efektem wizualnym etc.

Stworzenie chwytliwej reklamy, trafiającej do szerokiego grona odbiorców, nie jest rzeczą łatwą lecz niewątpliwie kluczową w promocji produktu czy usługi i ich skutecznej sprzedaży.