Ocena skuteczności reklamy

Każda osoba, która prowadzi własną firmę chce, aby przynosiła ona jak największe korzyści. Jednak samo jej prowadzenie nie wystarczy, należy jednak zainwestować w kilka innych rzeczy, jak np., skuteczną reklamę, która w pewnym stopniu pomoże zauważyć produkty lub usługi jakie świadczy dana firma lub przedsiębiorstwo. Skuteczna reklama ma na celu osiągnięcie stu procentowej oglądalności kampanii reklamowej, co znacznie poprawi zyski właściciela firmy.

Na chwilę obecną można wyróżnić dwa badania, które mają na celu dotarcie do adresata. Badaniami tymi są: zasięg oraz częstotliwość. Zasięg oznacza odsetek odbiorców, którzy chociaż raz obejrzeli lub usłyszeli daną reklamę. Natomiast częstotliwość to wielokrotność ilości obejrzanej reklamy. A więc im większa będzie częstotliwość tym lepsza będzie skuteczność zorganizowanej kampanii reklamowej.


Istnieje wiele metod badawczych, które skutecznie wskazują na to jak funkcjonuje zorganizowana reklama. Metodami badawczymi jest: metoda dziennika, wyrywkowych pytań telefonicznych, oraz metody mechaniczne: metoda audiometryczna oraz wizjometryczna. Metoda dziennika to proces, który polega na wylosowaniu grupy ludzi, którzy otrzymają dziennik, w którym co dziennie notować będą jaką reklamę obejrzeli. Natomiast metoda pytań telefonicznych polega na telefonowaniu do określonej grupy ludzi, w celu dowiedzenia się, czy oglądali bądź słyszeli daną reklamę. Metoda audiometryczna polega na tym, że do radia montuje się specjalne urządzenie, które monitoruje ilość odsłuchań danej reklamy. Natomiast metoda wizjometryczna jest bardzo podobna do poprzedniej metody reklamowej. Pozwala ona na dokładne określenie godzin, w jakich adresat reklamy ją oglądał. Jak można zauważyć, jest wiele metod, aby reklama osiągnęła sukces, a wraz z nią firma lub przedsiębiorstwo oraz jej właściciel.